GWARANCJA ZADOWOLENIA
lub zwrot gotówki!

GWARANCJA ZADOWOLENIA
lub zwrot gotówki!

Wdzięczne nastawienie do trudnych sytuacji - czy to możliwe?
dziennik wdziecznosci praktyka wdziecznosci cwiczeniadziennik wdziecznosci praktyka wdziecznosci cwiczenia

Jak zmienić nastawienie względem trudnych sytuacji, które nas spotykają, i jak spojrzeć na nie przez pryzmat darów? Dlaczego zmiana perspektywy może być korzystna?

W życiu musimy mierzyć się z różnymi sytuacjami, którym towarzyszą rozmaite myśli, emocje i odczucia. Z jednej strony doświadczamy pozytywnych emocji, przeżywamy radość i piękne chwile z najbliższymi. Z drugiej – nierzadko konfrontujemy się z trudnościami życia. Spotykają nas również niemiłe sytuacje, które wywołują np. smutek, gniew, strach, rozczarowanie. Niestety, nie zawsze jesteśmy w stanie unikać przykrych zdarzeń.

Nie na wszystko mamy wpływ, ale zawsze mamy wpływ na nasze reakcje na to, co nas spotyka. Warto pamiętać również o tym, że negatywne emocje, tak samo jak te pozytywne, są integralną i ważną częścią życia. Jak sobie z nimi radzić? Kluczem może być zmiana nastawienia i praktyka wdzięczności (np. prowadzenie dziennika wdzięczności Wdzięcznopis), która pozwala spojrzeć na wiele spraw z zupełnie innej perspektywy.

Szklanka do połowy pusta, czy pełna? Ty decydujesz!

Nastawienie to sposób, w jaki postrzegamy i odbieramy świat, oceniamy ludzi i zdarzenia. I tak, bardzo upraszczając, jedni widzą szklankę do połowy pełną, a inni do połowy pustą.

Przyjmowane przez nas postawy mogą różnić się w zależności od cech charakteru i osobistych doświadczeń, ale zawsze determinują naszą rzeczywistość. Warto uświadomić sobie, że chociaż sprawy nie zawsze toczą się tak, jakbyśmy sobie tego życzyli, chociaż miewamy gorsze momenty, to w dużej mierze od nas zależy, w jaki sposób będzie to na nas oddziaływać. Zawsze mamy wybór.

Możemy skupiać się na negatywnych aspektach jakiejś sytuacji albo zmienić perspektywę. Świadomie koncentrowanie się na pozytywnych emocjach otwiera nas na nowe sposoby doświadczania. Jesteśmy w stanie lepiej radzić sobie ze zmianami, obawami i trudnymi momentami, łatwiej znajdujemy rozwiązania problemów, mamy więcej energii, a zamiast biernie przyglądać się problemom, działamy. Zmiana nastawienia pozytywnie wpływa nie tylko na nasze zdrowie psychiczne, ale również na ogólną kondycję fizyczną.

Dlaczego łatwiej nam myśleć negatywnie?

Większość ludzi ma skłonność do negatywnego myślenia i wynajdywania problemów. To zasuługa ewolucji. Taki sposób postrzegania rzeczywistości pozwalał unikać niepotrzebnych niebezpieczeństw i zapewniał przetrwanie. Musieliśmy stale wypatrywać zagrożenia (w postaci dzikich zwierząt, mrozu, braku żywności, wrogich plemion itp.), aby móc spokojnie żyć. Dziś zagrożenie jest często tylko w naszych głowach.

Oczywiście, negatywne emocje i dzisiaj przekazują nam ważne informacje, jednak świat się zmienił, a my nie żyjemy już w stanie permanentnego zagrożenia. Możemy pozwolić sobie na zmianę sposobu myślenia, przy czym nie zawsze musi to być łatwe. Mózg człowieka, przyzwyczajony do pewnej strategii, znacznie bardziej podatny jest na negatywne doświadczenia. Wywierają one na nas większy wpływ niż pozytywne i trudniej jest się ich pozbyć. Czy w ogóle jest to możliwe?

Wdzięczność a perspektywa postrzegania świata.

Zmianie sposobu myślenia sprzyja praktykowanie wdzięczności. Na czym to polega i w jaki sposób zmienia nasze postrzeganie świata? Mówiąc najprościej, chodzi o świadome koncentrowanie się na plusach we wszystkim, czego doświadczamy, i wzmacnianie pozytywnych emocji.

Praktykując wdzięczność, uczymy się doceniać to, co mamy. Na co dzień nie myślimy, jak ważna jest obecność bliskich, praca dająca niezbędne do życia środki finansowe i dach nad głową. W praktykowaniu wdzięczności nie zawsze chodzi o rzeczy wielkie. Możemy być wdzięczni z powodu pięknej pogody, wolnego weekendu czy dobrej książki, którą akurat czytamy. Taka strategia daje nam większe możliwości rozwoju.

Trenując mózg w ten sposób, z czasem jesteśmy w stanie dostrzegać coraz więcej pozytywów. Skoncentrowani na tym, co piękne i radosne zaczynamy doświadczać tego coraz więcej. W naszym mózgu stopniowo tworzą się nowe ścieżki neuronalne, które pomagają nam stać się bardziej pewnymi siebie, empatycznymi, życzliwymi i radosnymi.

Wdzięczność w obliczu trudnych sytuacji i porażek

Wdzięczności można się nauczyć, a jej praktykowanie poprawia jakość życia. Warto podkreślić, że nie chodzi tu o zaklinanie rzeczywistości i udawanie, że problemy nie istnieją. Życie nie jest idealne, ale myślenie o porażkach jak o błogosławieństwach w przebraniach lub postrzeganie ich w kategoriach cennych życiowych lekcji jest znacznie korzystniejsze niż zamartwianie się.

Skupianie się na problemach nie prowadzi do ich rozwiązania. Praktykowanie wdzięczności uczy nas konstruktywnego działania i postrzegania porażek jako wyzwań, którym możemy stawić czoło. Pomyśl, ile razy dzięki trudnością zostałeś zmuszony przez zewnętrzne okoliczności do nabycia nowych umiejętności, wzmocnienia siebie, nabrania większego poczucia sprawności? Czy dzięki temu nie jesteś teraz wiele kroków do przodu, a Twoje poczucie własnej wartości i wiara w swoje możliwości wzrosły? Strefa komfortu jest… bezpieczna i spokojna, ale najbardziej wzrastamy wtedy, gdy jest nam niewygodnie.

Każdemu porodowi towarzyszy ból – ale tylko dzięki ,,małym śmierciom” i ponownym narodzinom możemy mówić o prawdziwym rozwoju.

Izabela Kaczmarska – autorka dziennika wdzięczności Wdzięcznopis

Dzięki temu możemy zmienić swoje życie na lepsze. Zmiana nastawienia i umiejętność okazywania wdzięczności nawet za najdrobniejsze rzeczy poprawia nasze samopoczucie, pomaga nam lepiej radzić sobie z negatywnymi emocjami i traumatycznymi doświadczeniami.

Korzyści płynące z praktykowania wdzięczności

Bardzo często wychodzimy z założenia, że zawsze może być lepiej. Narzekamy, nieustannie za czymś gonimy i nie potrafimy cieszyć się z tego, co mamy. Tymczasem szczęście jest bliżej, niż nam się wydaje. Żeby to zauważyć, konieczna jest zmiana perspektywy.

Obserwacje jednoznacznie pokazują, że praktykowanie wdzięczności czyni nas szczęśliwszymi i zdrowszymi. Zmiana nastawienia i koncentrowanie się na pozytywnych emocjach redukuje stres i poczucie frustracji, wzmacnia układ odpornościowy i poprawia jakość snu.

Pozytywnie wpływa na relacje z innymi ludźmi i pomaga tworzyć silniejsze więzi, a także wzmacnia poczucie własnej wartości. Praktykując wdzięczność, przestajemy być bezradni w obliczu trudnych sytuacji, uczymy się dostrzegać sens naszych działań i cieszyć się nawet z drobnych rzeczy.

Czy to naprawdę takie proste? Tak. Czy łatwe? Niekoniecznie. Jak każda czynności, w której chcemy osiągnąć mistrzostwo, praktyka wdzięczności wymaga praktyki. A najprostszym sposobem jest zaczęcie od zapisywania listy wdzięczności. Codziennie wieczorem zanotuj co najmniej 5 rzeczy, za które tego dnia jesteś wdzięczny. Zapisz też swoje sukcesy. Nawet te najdrobniejsze! I obserwuj jak zmienia się Twoje życie 🙂 Pomoże Ci w tym Wdzięcznopis, który został stworzony po to, aby pomóc Ci wyrobić solidny nawyk postrzegania rzeczywistości przez pryzmat wdzięczności.

Wszystkiego dobrego! 🙂

Dziennik wdziecznosci wdziecznopis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

wdzięcznopis logo

Na pewno nie chcesz spróbować praktyki wdzięczności?

Mamy dla Ciebie -10% na pierwszy zakup

Zapisz się do newslettera, aby otrzymać rabat i regularne przypomnienia e-mail o prowadzeniu dziennika wdzięczności.